Kinderfysiotherapie 12-18 jaar

Kinderen van 12 -18 jaar

Wanneer de pubertijd begint zijn er veel verschillende veranderingen die kinderen merken aan hun lijf. De groeispurt zorgt in korte tijd voor langere ledematen wat soms voor blessures kan zorgen. De enorme trekkrachten die door de groei van de botten op spieren en pezen komt te staan kan dit zorgen voor overbelasting klachten.

In de pubertijd komen vooral veel sport gerelateerde klachten voor.

Sporten brengt risico’s met zich mee en in een periode van groei weten we dat de kans op blessures zelfs nog groter is. Veel voorkomende blessures zijn knieschijf klachten, problemen met de meniscus of soms het scheuren van de voorste kruisband.

Echter kunnen ook normale klachten ontstaan zoals bijvoorbeeld conditionele klachten, groeipijn, of letsel door trauma. De kinderfysiotherapeut kan helpen deze klachten in kaart te brengen en samen met ouders en kind een plan maken om te komen tot herstel.

Welke klachten kunnen onze kinderfysiotherapeuten bij helpen?

• Orthopedische problemen (knie, enkel, heup, rug etc.)
  • Sportblessures
  • Lichamelijk onverklaarbare pijnklachten
  • Houdingsproblematiek
  • Ademhalingsproblematiek
  • Revalidatie na operatie/ongeluk/ziekte
  • Scoliose
  • Aangeboren aandoeningen/afwijkingen, zowel orthopedisch als neurologisch
  • Motorische problemen, niet kunnen meekomen met leeftijdsgenoten.

Twijfelt u of uw hulpvraag passend is? Bel dan gerust de praktijk voor overleg, dan kan samen gekeken worden of kinderfysiotherapie helpend kan zijn. Voor kinderfysiotherapeutische behandeling is geen verwijzing nodig. U kunt ten allen tijden contact met ons opnemen.

Hoe ziet de behandeling er uit?

Tijdens de intake brengt de kinderfysiotherapeut uw hulpvraag volledig in kaart. Vervolgens stelt de kinderfysiotherapeut op basis van het onderzoek en specifieke testen een  fysiotherapeutische diagnose. De bevindingen worden besproken en in samenspraak wordt een behandelplan opgesteld. Soms is de betrokkenheid van de sportfysiotherapeut of andere disciplines gewenst, zij zullen dan meedenken in het behandelplan. De behandelingen vinden 1 op 1, of in groepsverband plaats en worden afgestemd op de wensen en behoeften van het kind.